Overslaan en naar de inhoud gaan

De strijd tegen de sociale fraude in de bouwsector wordt naar een hogere versnelling geschakeld. Vanaf 1 april 2014 moeten alle personen die op een tijdelijke en mobiele werf werken, zich dagelijks registreren.

Doel aanwezigheidsregistratie

De aanwezigheidsregistratie van personen die werken in onroerende staat uitvoeren op een werkplaats is ingevoerd in de welzijnswet voor werknemers. De registratie zorgt ervoor dat er geen twijfel bestaat over wie wanneer aanwezig was op welke werkplaats. Dit schept duidelijkheid bij een ongeval of in gevaarlijke situaties.

Door de aanwezigheidsregistratie komt de overheid te weten welke personen op welk moment op een bepaalde bouwplaats aanwezig zijn, voor wie ze werken en of ze dit doen als werknemer of als zelfstandige. Op die manier wordt het systeem van sociale fraude aan banden gelegd.

Voor welke werven?

De aanwezigheidsregistratie is verplicht voor werkplaatsen waar werken worden uitgevoerd waarvan het totale bedrag, exclusief BTW, gelijk is aan of hoger is dan 800.000 euro. Het gaat hier om contracten gesloten door aannemers met één en dezelfde opdrachtgever.

Werken in onroerende staat zijn alle werken uitgevoerd op een onroerend goed of een deel van een onroerend goed:

  • bouwen,
  • verbouwen,
  • afwerken,
  • inrichten,
  • herstellen,
  • onderhouden,
  • schoonmaken en
  • afbreken.

De gedetailleerde bepalingen in verband met werken in onroerende staat zijn terug te vinden op de website van de RSZ (Bericht aan de aannemers van sommige werken).

Wie moet zich registreren?

Iedereen die zich aanbiedt op een tijdelijke of mobiele bouwplaats, moet onmiddellijk en dagelijks zijn aanwezigheid op de bouwplaats registreren.

Het gaat concreet om:

  • de werkgevers en zelfstandigen die als (onder)aannemer activiteiten verrichten bij de uitvoering van het bouwwerk;
  • de werknemers die de opdrachten uitvoeren;
  • de bouwdirectie die belast is met het ontwerp;
  • de bouwdirectie die belast is met de controle op de uitvoering;
  • de veiligheidscoördinator.

Meer info en bron: www.admb.be