1757065714.jpg

Veiligheidscoördinatie Ontwerp

Sinds 2001 is het aanstellen van een veiligheidscoördinator in de ontwerpfase wettelijk verplicht voor quasi alle bouwprojecten.
Veiligheidcoördinatie begint bij het ontwerp. Een bouwproject staat of valt met een goede voorbereiding.
Maar het gaat verder dan dat: wie veiligheid vroeg integreert, voorkomt onnodige risico’s, vertragingen en kosten, alsook een betere wettelijke bescherming voor alle betrokken partijen op de bouwplaats.
Met Egeon Ingenieurs kiest u voor een proactieve aanpak die u tijd, geld en zorgen bespaart.
 

Onze focus tijdens de ontwerpfase

Tijdens de veiligheidscoördinatie ontwerp analyseren en begeleiden we op onder meer deze punten:

  • De impact van de werken op de omgeving, en omgekeerd
  • De uitvoeringsmethodes en hun veiligheidsgevolgen
  • De fasering en logische opeenvolging van de werken
  • De invloed van ontwerpkeuzes op toekomstig gebruik en onderhoud
  • Risicobeheer vanaf dag één

Door al in de ontwerpfase een veiligheidscoördinator aan te stellen, legt u de basis voor een vlot, veilig en wettelijk correct bouwproces. 

Door risico’s in een vroeg stadium te identificeren, kan het ontwerp waar nodig aangepast worden. Dit verkleint niet alleen de kans op ongevallen, maar ook op dure aanpassingen tijdens de uitvoering, alsook bij latere onderhoudswerken. 
Wij werken nauw samen met bouwheer en architect om veiligheidsaspecten naadloos in het ontwerp te integreren. Zo ontstaat een gebouw dat functioneel, esthetisch én onderhoudsvriendelijk is, met veiligheid als vanzelfsprekend onderdeel.

Zo worden risico’s niet alleen vroegtijdig onderkend, maar kunnen ook de verwachte preventiemaatregelen van de bouwplaats mee opgenomen worden in het aanbestedingsdossier naar de aannemers toe en is het voor de aannemers duidelijk aan welke veiligheidsverwachting ze dienen te voldoen. Wat mogelijk latere discussies voorkomt.

 


Kennis van regelgeving

Egeon Ingenieurs kent de veiligheidsvoorschriften tot in detail. We zorgen ervoor dat alle betrokken partijen de wettelijke preventiehiërarchie begrijpen en toepassen. Zo voldoet uw project aan de hoogste normen.

 


Timing is cruciaal

Idealiter wordt de veiligheidscoördinator aangesteld direct na de ontwerper. In de praktijk gebeurt dit vaak aan het einde van de voorontwerpfase, waardoor we onze rol minder optimaal kunnen vervullen. Een te late aanstelling – vlak voor of na de bouwaanvraag – belemmert een volledige uitvoering van onze taak.

 


Vastlegging in het postinterventiedossier

Alle definitieve ontwerpkeuzes op vlak van veiligheid worden zorgvuldig opgenomen in het postinterventiedossier, zodat ook in de toekomst duidelijk blijft hoe veiligheid in uw project werd gewaarborgd.

 


FAQ

Wanneer is veiligheidscoördinatie verplicht?

Veiligheidscoördinatie is verplicht voor alle tijdelijke of mobiele bouwplaatsen waar tijdens de uitvoering minstens twee verschillende aannemers betrokken zijn. Die hoeven niet gelijktijdig aanwezig te zijn—opeenvolgende werken volstaan om beroep te moeten doen op een veiligheidscoördinator op de bouwplaats.
Ook zelfstandigen, onderaannemers, nutsmaatschappijen, en installateurs en leveranciers die op de werf komen vallen onder de wettelijke noemer ‘aannemer’. 
 

 

Wie is waarvoor verantwoordelijk op een bouwplaats?

  • Bouwheer: verantwoordelijk voor het doorgeven van veiligheidsdocumenten aan de uitvoerende partijen.
  • Architect & coördinator: zorgen voor opvolging en documentatie. De architect heeft ook een actieve rol binnen de veiligheidscultuur op de werf en dient in zijn werfverslagen te wijzen op tekortkomingen van de tussenkomende partijen. Enkel verwijzen naar de verslagen van de veiligheidscoördinator is hierbij onvoldoende.
  • Aannemer: moet instemming tonen met het veiligheidsplan en deze info doorgeven aan alle onderaannemers. De aannemer werkt actief mee aan een veiligheidsbeleid, zowel voor zijn eigen werknemers als voor andere tussenkomende partijen op de werf.

Veiligheid is een gezamenlijke taak—niet alleen die van de coördinator.
 

 

Wat dient in het PID terecht te komen?

Op het einde van de werken dient alle relevante informatie van de werf gebundeld te worden in het Postinterventiedossier (PID ofwel het handboek van het bouwwerk).
Dit kan snel en gemakkelijk via ons werfportaal.

Zaken die noodzakelijk zijn voor de opmaak van het PID:

  • Definitieve uitvoeringsplannen, technische studies (stabiliteit, sondering…)
  • Foto’s of plannen van nutsvoorzieningen en leidingen
  • Keuringsattesten
  • Overzicht van gebruikte materialen (constructie, afwerking)
  • Aannemerslijst met contactgegevens
  • Handleidingen en onderhoudsinstructies

Elke partij bezorgt zijn info aan de bouwheer, die dit doorgeeft aan de veiligheidscoördinator. Zo blijft het PID volledig én up-to-date.
 

1749044442.jpg

Lander Platteau

Teamlead Veiligheid
Kantoorverantwoordelijke Moeskroen

Contacteer ons